TERIMA KASIH KERANA MELAWAT BLOG U&Me 2013

Tuesday, December 6, 2011

Pengemis Nyer Citer dan Ragam

Pengemis bukan sebarang pengemis. Pengemis import daripada kemboja sana.
Korang tengok paparan gambar kat bawah neh terlebih dahulu 

Owh sedihnya aku tengok dia. Kaki kena jerangkap samar tue. Sebab tue lah kudung. Orang islam di malaysia pula memang pemurah gila2. Biarlah susah macam mana pun insya-Allah asal dapat derma kita derma.. Sekarang tengok gambar kat bawah neh pula ;



Arh sudah.. ada kaki rupanya. Walaupun kaki palsu still ada kaki lah kan. Dah tue napa time mengemis tadi tak bawa kaki sekali? Awat tinggal kaki tue? Ada shift macam kerja kilang ka? Itu baru hal pertama. Hal kedua lebih gempak. Tengok bawah neh ;


Laaa.. simpan kopiah ye pakcik? Awat? Kopiah tadi tue perhiasan buat raih simpati ka ataupun nak tunjuk kat orang yang pakcik tue orang islam? Sedih neh.. tak pasal2 islam juga yang dapat nama buruk..

Pakcik kat atas neh orang kemboja dan dipercayai bukan orang islam. Dia datang dari jauh dan cari rezeki di malaysia disebabkan kesusahan hidupnya di negara asal. Bayangkan kalau dia mohon status warganegara? Di malaysia neh dengan menetap selama 10-12 tahun sesiapa pun boleh meminta untuk menjadi warganegara. Senang beb. Senang gile. Sapa tak sakit ahti macam tue?

Kalau dia cari rezeki dengan cara baik ada maafnya lagi. Tapi cara pakcik neh phetatic. Bukan pasal dia mengemis. Aku sejujurnya boleh faham kenapa dia mengemis walaupun aku tahu itu bukan cara yang bagus. Tapi yang aku tak boleh terima cara dia guna kopiah untuk tarik simpati. Perkara neh buat aku rasa sayu. Islam digunakan untuk cari duit?

Itu belum masuk lagi berjuta2 lemon warga kemboja yang meniaga merata2 di malaysia sehingga berlaku perebutan tapak2 di pasar malam dengan peniaga melayu. Aku faham kerajaan nak bantu dorang. Tapi yang aku tak boleh faham perlu ke bantu dorang sehingga rakyat sendiri terpinggir? Kita dipijak dibumi kita sendiri. Terang dan tersembunyi. Hak kita semakin menipis. 











 

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers